За умовами Паризької угоди глобальне потепління необхідно зупинити на позначці + 2°C до рівня доіндустріальної епохи, а в ідеалі навіть на позначці +1,5°C. Щоб досягти цієї мети, необхідно довести практично до нуля рівень викидів CO2 у відпрацьованих газах автомобілів. Найважливіше запитання, яке виникає у зв’язку з цією метою, – як її досягти?

Мобільність на основі електричної тяги лише починає розвиватися. При цьому електромобілі побічно залишаються джерелом викидів, оскільки виробляння енергії для підзарядки їхніх батарей часто містить виробничі процеси, під час яких в атмосферу також виділяється CO2. І нарешті, за прогнозами, приблизно половина автомобілів, які будуть продані у світі до 2030 року, будуть і досі оснащені бензиновими або дизельними двигунами.

Старі автомобілі також продовжать виділяти CO2, і необхідно зробити так, щоб цей вплив був мінімальним. Один із шляхів досягнення цих цілей – використання синтетичного палива, отриманого із застосуванням поновлюваних ресурсів. Воно може замінити класичне паливо, отримане в процесі перегонки нафти.

Сім причин, з яких, на думку компанії Bosch, синтетичне паливо може стати частиною мобільності завтрашнього дня:

1) Можливість виробництва в найближчому майбутньому

Створення синтетичних видів палива на основі відновлюваних ресурсів давно вийшло за межі етапу фундаментальних досліджень. Технічно виробництво синтетичного палива можливе вже зараз. У процесі використовується електрика, отримана з поновлюваних джерел, для отримання водню з води. Потім додається вуглець. CO2 і H2 сполучають, отримуючи синтетичний бензин, дизельне паливо, газ або гас.

Такий виробничий процес можливий, але на сьогодні не вистачає потужностей і обсягів виробництва для реального застосування синтетичного палива. Їх необхідно швидко масштабувати, щоб задовольнити наявний попит. Стимулом для розширення виробництва можуть бути паливні квоти, компенсація за зниження викидів CO2 у перерахунку на загальне споживання палива парком автомобілів і, звичайно ж, планування на перспективу.

2) Відсутність впливу на екологію

Синтетичне паливо можна виробляти із застосуванням енергії, отримуваної з поновлюваних джерел, таких як сонце чи вітер. Найкращим рішенням виробничого процесу було б отримання необхідної кількості CO2 безпосередньо з атмосфери. У цьому випадку газ, що провокує парниковий ефект, перетворився б на корисний ресурс. З’являється можливість створити ефективний цикл, у якому вуглекислий газ, що виділяється під час спалювання синтетичного палива, повторно використовується для виробництва нового палива. У такій ситуації автомобілі, що працюють на синтетичному паливі, чинили б нульовий вплив на зміну клімату.

3) Можливість використовувати наявну мережу АЗС і заправляти автомобілі з ДВЗ

Експерти вважають поновлюване синтетичне паливо найбільш перспективним, оскільки його можна розповсюджувати через наявну інфраструктуру і заправляти ним автомобілі з традиційними двигунами внутрішнього згоряння. Хімічна структура й основні властивості синтетичного бензину не зміняться, тому ним можна буде заправляти навіть вельми літні автомобілі минулих років випуску.

4) Можливість зниження вартості

Виробництво синтетичного палива поки залишається дорогим процесом. Відновлюване синтетичне паливо стане значно доступнішим після масштабування виробничих потужностей і зниження вартості електроенергії, отриманої з поновлюваних джерел. Сучасні дослідження показують, що до 2030 року чиста вартість синтетичного палива може становити від 1,20 до 1,40 євро за літр (без урахування акцизних зборів), а до 2050 року – 1 євро.

Фактична різниця в ціні між синтетичним і нафтовим паливом стає ще меншою, якщо оцінювати екологічну ефективність синтетичного палива. І нарешті, сумісність із сучасною інфраструктурою та автомобільними технологіями дає синтетичному паливу ще одну додаткову перевагу перед іншими альтернативними видами енергії.

5) Потенційне розширення царини застосування

Навіть у майбутньому, в якому всі легкові і вантажні автомобілі використовують для руху енергію, накопичену в акумуляторах або згенеровану блоком паливних елементів, літаки, кораблі та певна частина техніки для транспортування важких вантажів буде як і раніше вимагати використання двигунів внутрішнього згоряння, що працюють на традиційному паливі. З огляду на це, розробка синтетичного палива з нульовим викидом вуглецю отримує ще одне додаткове обґрунтування.

6) Необмежені ресурси

Різні види біопалива мають високі екологічні характеристики, проте ресурси та можливості для їх виробництва обмежені. У разі переходу на поновлювані джерела електроенергії синтетичне паливо можна буде виробляти в необмеженій кількості. У всьому світі буде генеруватися достатня кількість відновлюваної енергії для виробництва палива, яке потім можна буде відносно легко зберігати і транспортувати.

7) Зручність зберігання і транспортування

Синтетичне паливо виробляється з використанням відновлюваних джерел енергії. Результатом виробничого процесу стає паливо у вигляді газу або рідини. Ці добре відомі типи палива роблять синтетичне паливо зручним для зберігання у великих кількостях і транспортування по всьому світі. Запаси виробленого палива можуть служити своєрідним буфером для зниження ефекту від коливань в обсягах одержуваної енергії сонця і вітру.

Виробляння синтетичного палива справить позитивний вплив і на ефективність роботи автомобілів. Так, компактний електромобіль, чия батарея була заряджена в Німеччині електрикою, локально виробленою в Німеччині із застосуванням поновлюваних джерел, фактично перетворює від 60 до 70% видобутої енергії в енергію руху. Але якщо електрика генерується іншими способами з використанням сторонніх ресурсів, а також з передачею, перетворенням і зберіганням енергії, то ефективність її використання для електромобіля знижується до 20-25%. А це практично той же рівень, що й у автомобіля з двигуном внутрішнього згоряння, що працює на поновлюваному синтетичному паливі.

Додаткову інформацію щодо досліджень і перспективних розробок Bosch у галузі мобільності майбутнього, а також щодо актуальних рішень для сервісного обслуговування автомобілів та широкого асортименту автозапчастин та витратних матеріалів для різноманітних видів транспортних засобів можна отримати на офіційних сайтах компанії.

bosch.com

bosch-press.com